مرجع مهندسی عمران

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 69
  • بازدید دیروز : 82
  • بازدید کل : 343293

مبانی آزمایش بارگذاری صفحه ای (Plate Load Test)


مبانی آزمایش بارگذاری صفحه ای (Plate Load Test)

 

آزمایش های بارگذاری صحرایی برای تعیین ظرفیت باربری خاک پی انجام می شود. روش استاندارد آزمایش بارگذاری صحرایی را (ASTM) تحت عنوان 1194-D ارائه کرده است. برای این نوع آزمایش از صفحات تکیه گاهی دایره ای فولادی به قطر 152 تا 760 میلیمتر (6 تا 30 اینچ) و صفحات مربعی 305 305 میلیمتر ( 11 فوت) استفاده می شود.

شکل (1) طرح آزمایش بارگذاری را نشان می دهد. برای انجام آزمایش باید گودی را به عمق Df حفاری کرد. عرض گود آزمایش باید حداقل چهار برابر عرض صفحه تکیه گاه مورد استفاده آزمایش باشد. صفحه تکیه گاه روی خاک کف گود قرار داده می شود و بار نموی روی صفحه تکیه گاه اعمال می شود. پس از اعمال بار نموی، برای انجام نشست زمان کافی در نظر گرفته می شود. با ناچیز شدن نشست صفحه تکیه گاه، بار نموی دیگری اعمال می شود. به این ترتیب می توان نمودار بار- نشست را مانند مورد نشان داده شده در شکل (2) به دست آورد.

 

شکل 1) طرح آزمایش بارگذاری صفحه

شکل 2) نمونه منحنی بار-نشست به دست آمده از آزمایش بارگذاری صفحه

از روی نتایج آزمایش های بارگذاری صحرایی می توان ظرفیت باربری نهایی خاک شالوده های واقعی را به صورت زیر تخمین زد:

 

 

 

هم چنین برای شدت بار معین q، نشست شالوده واقعی را می توان با معادلات زیر تقریب زد:

 

 

 

به طور کلی هدف از انجام این آزمایش کمک به تعیین پارامترهای مهمی مانند مدول یانگ، ضریب عکس العمل بستر و در نهایت مقاومت زمین هنگام ساخت پی است. روش انجام این آزمایش به طور دقیق در هر یک از منابع زیر به تفسیر بیان شده:

1) استاندارد آزمایش تعیین ظرفیت باربری خاک ASTM D 1194

2) نشریه‌شماره ‌231-A، آزمایش بارگذاری صفحه ای روی خاک و سنگ نرم، دفتر استانداردها و معیارهای فنی شرکت مدیریت منابع آب ایران

 

با این وجود در این بخش مراحل آماده سازی بستر و انجام آزمایش بارگذاری صفحه ای در قالب فیلم آموزشی به خوبی نشان داده شده است.

 

 

لینک فیلم آموزشی انجام آزمایش بارگذاری صفحه به زبان فارسی

 

join telegram Follow Instagram

  انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1817

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه ژئوسیویل بوده و هرگونه استفاده بدون مجوز از مطالب این سایت "مطابق ماده 12 قانون جرائم رایانه ای مصوب مجلس شورای اسلامی" پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما