مرجع مهندسی عمران

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 57
  • بازدید دیروز : 108
  • بازدید کل : 341467

انیمشین سیستم جداساز لرزه ای (Base Isolation) صفحه ای، روشی نوین در مقاوم سازی در برابر زلزله


انیمشین سیستم جداساز لرزه ای (Base Isolation) صفحه ای، روشی نوین در مقاوم سازی در برابر زلزله

یکی از روش های نوین و موثر در امر بهسازی لرزه ای سازه ها استفاده از سیستم جداساز لرزه ای (Base Isolation) است. این سیستم به مانند سیستم تعلیق اتومبیل منجر به کاهش احساس افراد تحت سرویس از بار دینامیکی وارد شود. این روش با اینکه یک روش کاربردی برای کاهش سطح خسارت سازه از بار زلزله وارد برسازه است، اما برای تمام انواع سازه و خاک بستر مناسب نیست. بعنوان مثال کارایی این روش برای سازه واقع برخاک نرم، کاهش می یابد. برخی از مزایای این روش به شرح ذیل هستند:

1- در بهسازي لرزه اي سازه ها به روش جداسازی لرزه ای، به جاي افزايش ظرفيت باربري سازه تحت نيروهاي جانبي، مي توان نيروهاي وارد بر آنها را كاهش داد.
2- در روش جداسازي لرزه اي، سازه بر روي تكيه گاههايي كه قابليت تغييرشكل جانبي زيادي دارند قرار مي گيرد . در صورت وقوع زلزله، عمده تغييرشكلها در تكيه گاه رخ داده و سازه مانند جسمي صلب با تغييرشكلهاي كوچكي ارتعاش مي كند. در ساختمان هایی که به روش های مبتنی بر اتصال بی واسطه فونداسیون به زمین ساخته می شوند، سازه حرکتی مشابه در تراز کف فونداسیون را با حرکت زمین تجربه می نماید. بنابراین بسته به سطح انرژی زلزله وارده، سطح خسارت وارد بر سازه نیز می تواند از خسارت کم تا تخریب کامل باشد.
3- در سالهاي اخير، تكنولوژي جداسازي لرزه اي پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است . نصب سيستم هاي جداساز لرزه اي منجر به افزايش زمان تناوب اصلي سازه و كاهش نيروهاي وارد بر آن ميگردد.
4- اين روش براي ساختمانهاي كوتاه و متوسط بدليل پائين بودن زمان تناوب آنها، موثرتر از ساختمانهاي بلند ميباشد. نصب جداگر باعث افزايش زمان تناوب و ميرايي سازه ميگردد.

 

انیمشین سیستم جداساز لرزه ای (Base Isolation) صفحه ای، روشی نوین در مقاوم سازی در برابر زلزله را می توایند از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

 

دانلود

Follow Instagramjoin telegram

  انتشار : ۳ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 597

برچسب های مهم

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه ژئوسیویل بوده و هرگونه استفاده بدون مجوز از مطالب این سایت "مطابق ماده 12 قانون جرائم رایانه ای مصوب مجلس شورای اسلامی" پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما